Ahad, 26 April 2009

ApreSiaSi BUat TeMan-Teman


Salam Buat Semua..




Apresiasi kali ini tidak ada apa-apa yang menarik. Cuma, aku ingin merakamkan jutaan "Syukran Jazilan" buat sahabat-sahabat pautan maya yang sentiasa ada masa untuk menjenguk-jenguk blog yang tidak seberapa ini. Memandangkan aku di UMS ini hanya tinggal 3 minggu sahaja lagi sebelum datang semula sebagai pelajar Master. (Insya ALLAH....)


Untuk entry kali ini, aku ingin memberi ucapan apresiasi buat sahabat-sahabat paulan blog ini. Walaupun ada yang masih belum sempat untuk aku kenal rapat, namun biarlah masa yang menentukan nanti. Tidak disini, mungkin di syurga firdausi yang kekal abadi.


Buat Adik Khairul Azam, terima kasih diatas segala budi baikmu semasa diri ini menziarahi dirimu di Shah Alam dulu. Semoga dirimu mencapai apa yang diimpikan dan doaku semoga kita dapat berjumpa lagi jika diizinNya.


Buat Abg Cd terima kasih kerana sentiasa menjadi pendengar yang baik, banyak mengajar tentang erti kehidupan di kampus disamping membuka mata ini dengan perjuangan yang belum selesai. Amak, semoga kau berjaya menjadi guru yang sentiasa ingin pelajarnya berusaha gigih ibarat menggapai laskar pelangi. Segala jasamu tidak mampu untuk dibalas. All THe Best amak...


Buat Kasman , aku masih terbayang saat menziarahimu yang kemalangan dulu. Terasa insaf apabila kegembiraan dan kesenangan yang kita ada sekarang bila-bila sahaja akan ditarik olehNYA. Namun, Kasman terima kasih diatas persahabatan ini. Semoga kau juga mampu untuk menggapai cita-citamu. Selamat berjuang


Buat Samizul , walaupun kita tidak akrab sangat namun terima kasih kerana sudi untuk menjenguk aku di alam maya ini. Sangat seronok bila kita berprogram semasa menjadi jakmas dulu. Sekarang dah jadi mantan. All the best jugak untuk ko...


Buat Pijol, yang merangkap saudara kembarku selamat berpraktikal di Tawau. Kenangan MSM dulu tidak akan ku lupa. Best gak jadi kembar olok-olok nie. Anyway, good luck in whatever you do k.. Thanks for being a good neighbour.


Buat Man A.K.A Pulau , terima kasih diatas segala emel-emel nasihat dan tidak jemu untuk sentiasa mengingatkan diri ini. Jadilah ahli biotek yang berguna untuk agama dan negara. Update lah blog tu selalu...


Buat Azri Salman , classmateku yang best. Nanti kita g tengok wayang lagi k. Ko belanja plak. Teriam kasih sebab selalu tumpangkan aku naik motor ko. Tesis siapkan cepat k.. Ada rezeki, sambunglah Master bro.. All the best gak..


Buat Fahmi , tauke top up. Terima kasih diatas segala kunjungan di blog ini. Selamat menjalani praktikal gak. Nanti ajar aku plak jadi tauke top up.


Buat Fadlan , tabahkan hatimu dengan segala dugaan yang datang. Terima kasih sebab pernah membantu aku untuk drive kereta di tengah-tengah subuh yang lalu. Teruskan perjuangan dan jihad akademik k. Biar result meletop...


Buat Azizul (Mantan YDP), tahniah kerana mendapat anugerah HEP. You deserve it. Semoga kau berjaya dalam apa yang kau lakukan. Best sangat kenal dengan ko. All the best k.


Buat Nasir , teruskan perjuangan kita dalam IKIM. Kali ni biarlah kamu cipta sejarah. Terima kasih diatas segala nasihat yang pernah dicurahkan. Baik-baik jak ko.. (^_^)


Buat Abg Ucop, terima kasih kerana menjayakan DIMAN @ AB. Semoga cepat dapat Master. Ingat lagi tak dengan chocolate? Hehe..


Buat Afiq YDP, teruskan memimpin kolej CD. Jadilah pemimpin yang boleh melahirkan pemimpin. Ada masa, ziarahlah di teratak usang ku ini..


Buat Ilham , jaga kesihatan. Jangan sampai memudaratkan diri. Sem depan kita jumpa lagi.


Buat Burhan, my baby buu.. Huhu. Teruskan berkarya. Kenangan lalu tak akan ku lupakan. Best lah kenal dengan ko.Banyak benda yang aku belajar dengan ko. Semoga kau perolehi apa yang kau impikan. All the best k..


Buat Syabri , EKSAH MPP. Teruskan perjuangan hakiki. Biar dugaan menimpa, harap kau tabah menghadapinya. ISEUMS untuk semua... Salam kenangan FKI 08/09.


Buat Firdaus Shbt KAL, salam segala salam. Sampaikan salam buat sahabt-sahabat KAL.


Buat Jundullah , teruskan berkarya untuk menyampaikan dakwah. Islam untuk semua.


Buat Afiq Q-Riuz, teruskan berkarya. Karya-karyamu sememangnya menarik. Diantara semua bloggers dalam pautanku, aku memberimu Bloggers terbaik. All the best for you.


Buat Adam Q, terima kasih atas segalanya. Ampun dan maaf seandainya aku selalu menyakiti dan menyinggung perasaanmu. Jutaan apresiasi kerana setia menemani diri ini menghabiskan sisa-sisa hidup di UMS. Teruskan berjuang. Jangan pilih jalan hitam. (Jumby wants to be born now...)


Buat Hidayat, kenangan di jalan Duta tak mungkin dilupakan. Terima kasih kerana sanggup menziarahi. Selamat bercuti di bumi sabah walaupun seketika. Tahniah kerana berjaya menyambung Master. All the best Dayat...


Buat Hilal, best ar kenal ngan ko ni. Banyak kelucuan yang boleh tercipta bila kita berjumpa. Apapun, semoga kau berjaya mencapai cita-cita kau. All the best..


Buat Azizul Julirin , saudara sebangsaku. Tanak waguh macam kita ni, sememangnya menghargai persahabatan. Kopisanangan asaru. Jumadi tauke sadak gisom akaya kio...(Bahasa ibunda). All the best dik..


Buat Azri / Jeghi, selamat menjalankan praktikal. Teringat zaman-zaman kita berkhidmat dulu.


Buat Busyrol, blog yang dah 3 bulan tak update. Apapun, thanks kerana banyak membantu.


Buat Nadir, aku mengagumi tatkala kau pernah menjadi cemuhan orang semasa menjadi EKSAH dulu. Segalanya kau hadapi dengan senyuman. Teringat saat mula-mula kenal dulu. Tiap kali menziarahi blogmu, sedih dan hiba menyelubungi diri ini. Teruskan berbakti kepada anak-anak bumi Sabah yang memerlukanmu. Aku hanya mampu berdoa agar usaha murnimu sentiasa mendapat keredhaanNYA.


Buat diri ini, tidak ada apa yang perlu dikatakan lagi. Doakan aku berjaya mencapai cita-citaku di mercu... Wassalam....






Khamis, 16 April 2009

Debat Sembang Kopi: Lebih Realiti dari Mimpi


Salam Buat Semua..




Alhamdulillah, pada 7-10 April yang lalu MPP UMS 08/09 ( Tahniah Adam..) telah menganjurkan pertandingan Debat Sembang Kopi yang agak unik dari debat yang aku pernah sertai sebelum ini. Ia lebih santai dan bersahaja. Agak banyak jugak rintangan yang terpaksa aku hadapi sebelum menyertai debat ni. Antaranya mencari team, mendapatkan usul yang agak lewat dan akhirnya semua usul itu tidak diguna pakai, dan mencari simpanan. Namun, semua itu berjaya diatasi disaat-saat akhir. ( Tq Farid for being the best reserve at all...)

Bermula pada 7 april, bergandingan dengan team yang belum pernah digandingkan aku melangkah dengan penuh semangat untuk berdebat. Bersama Kak Laila dan Abg Fairuz kami ke SST untuk mendaftar. Setelah itu, kami mendengar taklimat oleh AJK debat yang pada awalnya menerangkan tentang format debat Ala Parlimen disebabkan kebanyakan peserta adalah di kalangan pendebat UMS sendiri. Namun, segala-galanya berubah apabila Dr. Ramzah menukar semula format debat dan segala-galanya berubah daripada format debat Ala Parlimen. Agak "down" sedikit namun demi menggapai mimpi, aku dan team tetap bersemangat. Kami dibahagikan kepada 2 kumpulan. Sebanyak 2 pusingan perlawanan sebelum melangkah ke separuh akhir.

Perlawanan pertama menentang junior-junior dari kg E dengan usul "Wanita adalah pemimpin yang lebih baik" kami selaku pembangkang menang dengan margin 2. Pusingan 2 lebih menarik dengan usul "Sekolah Vernakular merugikan negara". Team kami bertemu dengan team IP. Kami menang dengan margin 11. Akhirnya, melangkah ke separuh akhir menentang team junior idola. Agak tertekan semasa kuarantin sebab usul ekonomi (Ekonomi Dunia semakin kronik). Walaupun dalam keadaan serabut, namun Farid selaku simpanan berjaya mengeluarkan semua ilmu ekonominya yang amat berharga itu. Akhirnya kami berjaya melangkah ke final.

Pagi sebelum final malamnya, aku sempat temankan Abg Fairuz untuk ke kk membeli pakaian baju melayu hitam. Sejenak, aku tidak pernah terfikir akan kembali ke pentas final setelah tahun 2007 dulu semasa debat NC. Pada waktu itu, kami tewas di final. Namun, mungkin kali ini aku dapat menebus kembali. Aku sedar bahawa debat didalam UMS tidak sama seperti debat Intervasityyang pernah aku sertai. Berdebat di UMS ada auranya tersendiri dan kadangkala melibatkan maruah diri sendiri.
Akhirnya, dengan usul "Pemanasan Global lebih politik dari realiti" kami selaku pembangkang berjaya menolak usul dengan juri 3-2 margin 1. Akhirnya kami berjaya memenangi perlawanan dan wang tunai RM 1000. Ini adalah kenangan paling manis sepanjang aku berdebat di UMS. Namun, tahniah jugak kepada team Kak Diera, Laura dan Razzaq. Mereka juga memberi tentangan sengit semasa di final.

Selepas ini, tidak ada lagi debat. Mungkin ini debat terakhir sebelum aku meninggalkan UMS. Terima kasih yang tak terhingga kepada Teammate Abg Fairuz, Kak Laila dan Faridzul. Semoga berjaya dengan cita-cita anda. Tahniah kepada Adam dan penganjur kerana bertungkus-lumus menjayakan DSK 09. Tahniah....

Ahad, 5 April 2009

Kunjungan Dato' Siti Nurhaliza ke Pejabat Tok Guru

Memang meletop satu malaya bila berita yang disebarkan media mengenai kunjungan Penyanyi Wanita No 1 Malaysia ke pejabat Tok Guru. Dalam hal ini, tidak salah sekiranya kita sendiri ingin berjumpa tokoh yang kita kagumi. Buang sikap prejudis dan prasangka. Malaysia negara demokrasi. Saya yakin dan percaya, kita semua ada tokoh yang dikagumi. Tak kira perjuangan politik yang berbeza. Meletop Dato' Ct....

Menteri Besar Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat (tengah) menerima cenderahati daripada penyanyi Datuk Siti Nurhaliza Tarudin (kiri) semasa berkunjung ke Pejabat Menteri Besar di Kota Darulnaim. Turut sama suaminya Datuk Seri Khalid Mohd Jiwa (kanan).


Selepas menjayakan persembahan sempena Hari Keputeraan Sultan Kelantan, Tuanku Ismail Petra ke-59 di Kota Bahru, Kelantan pada 1 April lalu, penyanyi tersohor Datuk Siti Nurhaliza Tarudin dan suami, Datuk Seri Khalid Mohd Jiwa sempat melawat Menteri Besar Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat di Pejabat Menteri Besar di Kota Darulnaim.

Sabtu, 4 April 2009

Jom Tengok Talentime..


Tahniah, tahniah dan tahniah kepada pengarah filem ini kerana berjaya menerbitkan sebuah filem yang begitu menyayat hati dan memasukkan elemen-elemen kasih sayang anak terhadap ibu yang dicintai disamping memaparkan OKU yang begitu mempunyai naluri yang sama seperti orang biasa. Garapan yang hebat juga berkesan sehingga saya yang menontonnya tidak menyedari linangan air mata mengalir tatkala melihat bagaimana situasi apabila kita sendiri yang kehilangan ibu tersayang. Tanpa perlu menonjolkan pelakon-pelakon ternama yang terkenal, Talentime hadir dengan pakej yang lengkap serta lakonan yang mantap dari para pelakon baru yang berbakat. Melihat filem ini membawa kita ke dimensi sewaktu disekolah menengah dahulu yang gigih untuk menunjukkan bakat yang ada seperti bermain muzik, bersajak, dan sebagainya untuk dipilih dalam satu majlis yang menawarkan hadiah. (Amat rindu saat itu) Elemen menghormati hak sesama insan juga terselit sebagai pemanis dan perasa. Pendek kata, tidak rugi menontonnya. Cuma, wujud juga elemen yang perlu untuk kita jadikan sempadan agar tidak mudah untuk menjadi hamba cinta yang kadangkala membakar diri sendiri. Apapun, semasa menontonnya, wujud elemen-elemen humor yang begitu menghiburkan. Pesananku buat amak, kalau ko marah jangan lah macam mama si Jac dalam filem tu. Anyway, selamat menonton.

Rabu, 1 April 2009

BERAKHIRNYA SATU PENANTIAN 2


Alhamdulillah, syukur ke hadrat Ilahi kerana semalam telah selesai pembentangan tesis yang diadakan bertempat di bilik Upem SSS. Tesis yang dibentang tidak banyak mendapat komen daripada pensyarah-pensyarah. Jutaan apresiasi kepada penyelia tesiskuyang banyak membantu untuk "back up". Hanya tuhan saja yang tahu betapa aku semalam begitu gementar tatkala rakan-rakan yang lain teruk di bom oleh pensyarah. Tidak lupa juga kepada amak(Abg Cd) yang sudi hadir dan sanggup menunggu untuk melihat viva aku. Sedikit sebanyak kehadiranmu memberi kekuatan terhadap diri ini. Selepas ini aku akan lebih sibuk untuk menulis tesis dan menguruskan Master ku di UMS ni. Insya ALLAH semuanya akan berjalan lancar. Kepada sahabat coursemate ku, Yuni dan Win, semoga kita bersama-sama mencapai kejayaan.