Khamis, 15 Januari 2009

Debat Institut Kefahaman Islam Malaysia (PART 1)

Salam buat semua,,,

Lagi cerita pasal Debat.. Sekali lagi UMS telah menghantar wakil untuk ke Pertandingan Debat Institut Kefahaman Islam Malaysia yang bertampat di IKIM sendiri pada 12 Januari- 16 Januari. Kali ini diwakili oleh Jass Azliezan (saya sendiri), Mohd Nasir Morni, Noor Nadirah Omar dan Abdul Razzaq Bakri(simpanan).

Penginapan kami kali ini sama seperti tahun lepas iaitu di asrama stadium Tenis jalan Duta di Kompleks Sukan Negara. Banyak pengalaman yang kami kutip sepanjang Debat ini. Namun, sehingga sekarang pertandingan ini belum berakhir kerana perlawanan akhir esok akan memepertemukan UM dan USIM pada perlawanan akhir. Banyak yang ingin dikongsikan kepada pembaca blog.. Tunggu dalam part 2 nanti....

Selasa, 13 Januari 2009

Memori Aku Seorang Pendebat...

Aku ingin berkongsi sesuatu dengan pembaca2 blog ini, mahupun kepada sahabat- sahabat yang mengenali diri ini mengenai satu pengalaman yang cukup berharga yang aku kutip satu persatu semasa menjadi mahasiswa UMS yang aku cintai ini. Tidak dapat aku nafikan bahawa aku berkembang dan matang di Ums ni melalui Debat. Debat? Aku sendiri pada mulanya tidak tahu apakah itu debat. Kalau disekolah dulu, aku hanya pernah mengikuti Pidato, sajak,Pantun dan Forum Remaja.

Namun segalanya telah berubah apabila aku menceburi bidang debat ini. Bermula dengan Debat Piala Naib Canselor(masa tu, aku satu team ngan Qhairul, Kak Laila, dan Abg CD). Aku mewakili kolej AB dan diletakkan dalam kumpulan Senior.(Kadang2 menempel kat Group Junior). Alhamdulillah pada waktu itu, Kolej AB sekali lagi menjuarai Debat Piala Naib Canselor 2006.Masa tu aku hanya sebagai simpanan. Selepas itu, aku mencuba untuk memboloskan diri untuk mewakili Ums keperingkat kebangsaan. Alhamdulillah dengan izinNYA, aku sekali lagi terpilih untuk mewakili Ums ke Pertandingan Debat Diraja yang bertempat di Universiti Malaysia Sarawak pada 26-30 Disember 2006. Aku satu team ngan Kak Laila dan Mastura. Memang satu pengalaman yang manis. Pencapaian team kami agak baik dimana kami menewaskan UM(Muda), UUM (Muda) dan KUKTEM(sekarang dipanggil UMP). Namun takde rezeki untuk ke suku akhir. Paling mengharukan apabila sebanyak 2 buah bas penyokong Ums datang ke Unimas untuk memberi sokongan.
Selepas itu, aku ada menyertai Debat Piala Dekan anjuran PERMASES. Debat Piala Dekan itu berlangsung pada Febuari 2007 semasa aku berada di Sem 2. Debat Piala Dekan ini hanya terbuka kepada mahasiswa SSS yang mewakili program masing2. Aku mewakili program Hubungan Industri dan bergandingan dengan Ayuni, Fazirah dan Taty(simpanan). Alhamdulillah team aku berjaya menjuarai Debat tersebut menewaskan Program Sejarah pada pusingan akhir. Paling manis sekali aku dinobatkan pendebat terbaik dan kami mengekalkan rekod tanpa kalah.

Masuk tahun ke 2 pengajian, aku menyertai Debat Piala Nc kali kedua. Walaupun tewas pada final, namun pengalaman yang sangat berharga aku perolehi bersama TeamMate Kak Laila dan Busyrol. Im so proud of you guys.. Seterusnya pada November 2007, sekali lagi aku terpilih untuk ke Debat Diraja yang dianjurkan di Uitm Shah ALam. Kali ini bergandingan dengan Laura, Jumriati dan Putri sebagai simpanan. Alhamdulillah team kami berjaya break ke suku akhir dan menjadi wakil tunggal UMS. Walaupun tewas di tangan UKM, namun, pengalaman itu aku kutip untuk lebih memperbaiki untuk debat yang akan datang. December 2007 aku sekali lagi mewakili UMS ke Debat Institut Kefahaman Islam Malaysia bertempat di IKIM jalan Duta.Kali ini bergandingan dengan Abg Burhanuddin ( Sifu IKIM), Nasir dan Kak Nadirah. Agak besar amanah itu untuk mempertahankan kejuaraan yang dikecapi oleh senior (Khai, Hani, and Abg Burhan) yang menjuarainya sebelum ini. Namun, rezeki hanya setakat suku akhir apabila tewas ditangan UIAM. Debat IKIM ini agak menarik dan lebih tenang.

Pada Febuari 2008, sekali lagi aku mewakili UMS ke Pertandingan Debat Integriti bertempat di USM Penang. Debat ni paling best sebab kami pergi dengan 2 Team. Team 1 Khai, Kak Laila , Abg Fairuz n Kak Nadirah. Manakala Team 2 membariskan gandingan Aku, Farizah, Mastura dan Razak sebagai simpanan. Alhamdulillah team kami berjaya memenangi 5 daripada 6 perlawanan pusingan awal dan berada ditempat kedua dibawah UM. Sekali lagi tewas pada suku akhir ditangan UNITEN. Namun, gandingan team kami amat baik dan serasi. Paling best dapat berjalan sekitar penang dan ke Kedah dan singgah untuk makan tengahari di rumah Kak Diera. huhu...
Tanggal Mei 2008, semasa cuti semester sekali lagi aku menyertai Debat Perpaduan yang bertempat di UUM Sintok. Kali ini kolaborasi bersama Abg Fairuz dan Kak Nadirah. Kami berjaya ke suku akhir dan menewaskan UTM pada suku akhir dan tewas ditangan UiTM pada separuh akhir. Walaubagaimanapun, inilah pencapaian terbaik aku setakat ini. Walaupun gagal melangkah ke pentas akhir,namun aku berpuashati dengan semangat dan kerja keras yang kami usahakan walaupun ketika itu cuti semester.

Membuka lembaran baru semester pertama berada ditahun akhir, bermula dengan Debat Alam Sekitar 2008 pada Julai tahun lalu yang mana UMS menjadi tuan rumah. Aku tidak menjadi peserta sebaliknya menjadi L.O. kepada pasukan UMS yang membariskan Khai, Abg Bubu dan Abg Fairuz. Namun rezeki tidak menyebelahi UMS apabila tewas disuku akhir kepada UM. (seperti royal 2006, merdeka 2006 dan alam sekitar 2006). Namun pada asasnya, performance mereka tetap baik dan hanya rezeki tidak menyebelahi. Pada Oktober 2008, aku mewakili UMS untuk ke Debat Pengguna bertempat di MMU Melaka. Masih mengekalkan team integriti 2008, Aku, Farizah dan Mastura serta Azlan selaku simpanan. Sememangnya aku mengakui tidak dapat memberi fokus dalam debat ini kerana aku menghadapi masalah peribadi sehingga mengganggu tumpuan terhadap debat tersebut. Hanya memenangi 3 daripada 6 perlawanan pusingan awal iaitu kepada USIM, IPgaya dan IP Sultan Mizan. Kami gagal ke suku akhir. Inilah memori paling pahit sepanjang aku berdebat ditambah dengan masalah peribadi pada waktu itu.

Kini, aku telah berada dihujung pengajian. Tidak ada lagi Debat selepas ini. Namun aku akan merindui saat- saat bersama pasukan UMS yang bersengkang mata latihan dan juga mencari fakta kes.Debat ini yang telah menjadi sahabat baikku di UMS. Buat junoir-junior Debat UMS, teruskan perjuangan. Seperti kata Kak Miza, "Cinta Debat Adalah Cinta Luar Biasa".


Dibawah ini disertakan gambar-gambar kenangan bersama rakan seperjuangan UMS
Debat Pengguna di MMU. OKT 2008

Debat Perpaduan UUM Mei 2008

Debat Integriti USM Februari 2008

Debat Di Raja UNIMAS 2006

My Best Team.........

Rabu, 7 Januari 2009

Air MAta PaLestin


Saban hati mendengar Palestin diserang lagi, melihat penderitaan yang ditanggung anak-anak Palestin, hati terdetik untuk mencoret sesuatu. Hanya doa yang mampu dikirim kan... Sama-samalah kita doakan...



Berzikirlah dengan nama tuhanmu
Bermunajatlah di tengah malam
Bertaubatlah padanya penuh rasa hamba
Agar doa kita dimakbulkan

Agar Palestin kita genggam semula
Agar Palestin bebas di tangan kita
Kembali damai disirami air
Kebenaran Al-Quran dan sunnah

Palestin kan dimiliki lagi
Ingatlah Allah dan hindarkan dosa
Palestin kan aman lagi
Dengan ketaatan dan amalan soleh

Palestine you will regain your land
Remember Allah and stay away from sin
Palestine will be at peace again
And filled with the worship of Allah

Dengan kata dan ketaqwaan
Pada Allah yang maha kuasa
Ketakutan dan kelemahan
Peluru dan dentuman
Bukan lagi penghalang
Pembelaan Allah akan datang

Palestin.. Palestin... Palestin..

http://liriknasyid.com/

Khamis, 1 Januari 2009

Salam Kembali...

Alhamdulillah, tanggal 29 Disember diri selamat tiba di bumi UMS. Banyak yang ingin dikongsi bersama semasa cuti lalu buat para pembaca blog. Namun, bukan sekarang. Tunggu entry akan datang k. Tahun baru 2009 juga baru menjelma. Banyak yang ingin di capai. Tunggu entry akan datang k...